Honlapszöveg - cheklist

A honlapod a finisben van, már csak egy megoldásra váró feladat választ el attól, hogy késznek nyilvánítsd: a szöveg. Talán azért tűnik olyan nagy ördöngösségnek a megírása, mert a nagy információhalmazból nem tudod, hogy mire is van igazán szükség. Most végigvezetlek egy alap megoldási metóduson, és megmutatom, hogy milyen elemei vannak egy jó honlapszövegnek.

A honlapod x számú elemből áll. Van főoldalad, aloldalaid, kapcsolat menüpontod, blogod. Fogadjunk, hogy az a legnagyobb kérdésed, hogy milyen infót hova pakolj. Nézzük most végig alaposan.

Főoldal

A főoldal akkor jó, ha minden fontos infó megtalálható rajta. Praktikus megoldás, ha "one page" jellegű az oldal, így a látogató rögtön találkozik az összes szolgáltatásoddal és az alap információkkal. Ha komolyan érdeklődik, akkor a kapcsolat gomb, vagy doboz is elérhető rögtön a főoldalon. A szöveg szempontjából egy alapelvet rendkívül fontos betartani: annyit, és csak annyit mondj el, ami a látogatónak feltétlen kell ahhoz, hogy továbblépjen.

Milyen kérdésekre kell választ adnond a főoldalon?

Ki vagy?
Kiknek tudsz/akarsz segíteni?
Milyen problémákra kínálsz megoldást?
Mi az előnye annak, ha az ügyfél téged választ?
Miben vagy más?

Rólam / Rólunk aloldal

A személyes kedvencem. Ha igényes és jól kigondolt a szöveg, tükrözi a cég, vállalkozó személyiségét, a munkához való hozzáállását, az király. Ugye érezzük, hogy ebbe nem fér bele semmi, ami általános, semmi, ami megszokott, vagy klisészerű.
Egyéni vállalkozók esetében fontos kihangsúlyozni, hogy a Rólam aloldal nem egy CV oldal. Felejtsd el az "ide jártam iskolába, ettől eddig"-eket. Ez a szöveg mondjon el valami izgalmasat rólad, valamit, ami miatt az ügyfél szívesen dolgozna veled.
A céges oldalak esetében a Rólunk aloldal egészen más. Az, hogy miről írtok függ attól, hogy mivel foglalkozik egy cég. De legyen bármilyen komoly is a téma próbáljátok meg elhagyni a bejáratott szakzsargont. Például: "Integrált kommunikációs megoldások", "Különböző szakkompetenciák szinergikus egyesítésével a csoportunknak az a célja...". Egyszerű, de nagyszerű. Legyen ez a jelmondatotok. A nyakatekert mondatok nem azt üzenik az érdeklődőnek, hogy "wááá ezek milyen okosak, tuti jók abban, amit csinálnak", hanem azt, hogy "wáá, ezek milyen bonyolultak, el sem kezdem velük a munkát, mert nekem erre nincs időm".

Íme három szuper Rólam oldal:

  1. Marie Forleo - blogger https://www.marieforleo.com
  1. Adham Dannaway - UX/UI designer http://www.adhamdannaway.com/about
  1. Wework - coworking iroda https://www.wework.com/mission

Természetesen a magyar oldalak között is van sok jó megoldás, ki is emelek kettőt.

  1. Pékműhely - pékség http://pekmuhely.hu/hu
  1. ApacukaCeramics - keramikusok http://www.apacukaceramics.com

Szolgáltatások/Termékek

Na, ezen a téren probáljak meg általános igazságokat összeszedni, igaz? Az bizonyos, hogy sok múlik azon, hogy milyen szolgáltatásokat, illetve termékeket szeretnél bemutatni, és ezzel eladni.

Nézzük a termékeket.

Egyesével bemutatni a termékeidet valószínűleg abszolút felesleges (persze lehet kivétel). Egy általános leírás azonban mindenképpen szükséges, főleg akkor, ha különleges az, amit kínálsz. Illetve előfordulhat az is, hogy fontos információid vannak a termékkel kapcsolatban, amiket mindenképp meg szeretnél osztani. Szorítkozz mindig a lényegre. A termékekkel tulajdonképpen nagy szerencséd van, mert egy jó fotó és egy frappáns név simán tarolhat.

https://www.franziska.hu/collections/all

Jöjjenek a szolgáltatások.

A legnagyobb hiba általában az, hogy mindent el akartok mondani, ahelyett, hogy csak azt mondanátok el, ami az ügyfeleiteket valóban érdekli. Az első és legfontosabb gondolatom az, hogy olvasd végig a mondataidat egyesével. Mindegyik után állj meg, és tedd fel ezeket a kérdéseket: Kíváncsi erre az ügyfél? Ha ezt a mondatot olvassa, azzal közelebb kerül ahhoz, hogy engem válasszon? Megkülönböztet a mondat a konkurenciától? Ha bármelyikre is nem a válasz, akkor húzd ki. Másrészről sosem értettem azokat, akik 10-20 mondaton keresztül fejtegetik egy szolgáltatásukat, mert, ha nem tudják egyszerűen leírni, akkor hogy tudnák egyszerűen csinálni azt, amit hirdetnek. Harmadrészt, ha én, mint ügyfél elkeveredtem például egy vállalkozásfejlesztő cég oldalára, akkor teljesen felesleges alapjaiban elmagyarázni nekem, hogy mit jelentenek a szolgáltatások, hiszen épp azok miatt vagyok az oldalon. Figyelj arra, hogy a leírás közvetítse az értékeidet, azt, amiben hiszel. Ne különálló egység legyen, törekedj arra, hogy egy-egy leírás kötődjön nyelvezetében, stílusában és értékeiben például a rólam szövegedhez.

http://www.acg.hu/expertise

Kapcsolat

Szerencsére ide nem kell semmi flikk-flakk. "Ha érdekel, amit nyújtok/ tetszik a termékem, akkor keress." Körülbelül ez a lényeg. Ezzel persze nem azt mondom, hogy nem találhatsz ki valami elképesztő kreatív dolgot, de a forma ne menjen a funkció rovására. Leírom ide, csak, hogy mindenki jól az eszébe vésse, a kapcsolat menüpontnak egyetlen funkciója van, az, hogy az érdeklődő kapcsolatba tudjon kerülni veled, a cégeddel.

Blog

Csak pár mondatot szeretnék a blogra szánni. A blog egy megújuló tartalom, ugyanakkor része az egységnek. Nem szerencsés, ha a blog nyelvezete abszolút eltér a honlapszöveg többi részétől, illetve fontos, hogy azok az elvek, amiket korábban felvázoltál a blogban is visszaköszönjenek.

Fűszer

Mi ez? A fűszer csoportba tartoznak azok az átkötő mondatok, idézetek, gondolatok, amik továbblendítenek, amik koherens egésszé változtatják az oldalad szövegét. A szakaszok közé kellenek ezek a mondatok, hogy a látogató ne érezze azt, hogy csak odadobott információkat kap. Így lesz a honlapszöveged egy kerek történet. Ha figyelmes vagy, ügyelsz a nyelvezetre és a stílusra, akkor a honlapszövegeddel képes leszel tovább erősíteni a márkád, és ez a valódi célja a honlapszövegednek.

Persze egy bejegyzéssel nehéz megváltani a világot, ez a poszt nem ér semmit, ha nem állsz neki, és gondolod át az egész szövegedet lépésről lépésre. Remélem nem hagyod ki ezt a fáradságos, de nagyon hasznos lépést!

Kapcsolat

Szívesen dolgoznál velem?

Írj nekem, ha úgy gondolod, hogy a segítségedre lehetek, és találjuk ki együtt, milyen legyen a vállalkozásodhoz legjobban passzoló webszöveg, blog, vagy Facebook-oldal!

Kedves Marcsi!

vagyok, és azért kereslek, hogy a segítségedet kérjem a/az:   terén.

Várom mihamarabbi válaszodat a email címen, vagy a 06/    telefonszámon.

Szép napot!