Tartalommarketing és a felhasználói élmény

Nos, szerintem a honlapunk egy történet. Nem lineáris, de mindenképp egy (vagy több) kerek mese, legalábbis a látogató számára mindenképp. Ő jön, keres, és, ha minden jól megy talál valamit, majd visszatér. Minél többször. A kérdés csak az, hogy milyen az útja, hogy érzi magát, mi az, amit megtud, és mi az, amit nem?

A következőkben megismerhettek egy kicsi, de annál fontosabb részletet a Honlapszövegírás Workshopból. Bízom abban, hogy ez a tipp segítségetekre lesz a szövegírás során. A workshopon jelentős figyelmet szenteltünk a LÁTOGATÓ ÚTJA c. fejezetnek. A fejezeten belül az egyik feladat célja az, hogy elkezdjük úgy írni a szövegeinket, hogy közben a látogató fejével gondolkozunk. A feladatban a résztvevőknek öt kérdésre kellett választ adniuk, a válaszok előtt pedig mindenki meghatározta a célcsoportját, és ezen belül három különböző personát. Ez a 0. lépés, hiszen, ha nem tudod, hogy ki az embered, akkor nem fogsz tudni választ adni a vele kapcsolatos kérdésekre sem.

Intermezzo - Persona

Hogy határozd meg a personát? Egyszerű, fantáziálj, képzelődj. Tegyük fel, hogy élő fűszernövényeket árulsz. Az egyik personád lehet mondjuk Ilona. Ilona 52 éves, budapesti fiatal nagymama, a postán dolgozik. Hétvégente mindig meglátogatják a gyerekei és az unokája. Ilyenkor rendszerint előrukkol valami finomsággal, és mivel szereti az új dolgokat, szívesen próbálkozik például az olasz konyha fűszernövényeivel. Ilona a recepteket Facebookon keresi, ahol tag egy csomó főzős csoportban, és több gasztro oldalt is követ, például a Street Kitchent. Ezekről az oldalakról tudja azt, hogy a bazsalikom frissen a legjobb, és itt tanulta meg kedvenc előétele, a Caprese receptjét is... – Na jó, leállok. A végtelenségig tudnám folytatni.

A felhasználó útja

Miután megismertük Ilonát, könnyű dolgunk van, jöhetnek a kérdések!

Honnan érkezik a látogató?

A Facebookot emlegettem a meghatározásban, hiszen hősünk sok időt tölt a platformon, többek között innen inspirálódik. Tehát tegyük fel, hogy a Facebook-oldalunkról érkezik a honlapra.

Mit tud eddig?

Ha a Facebook-oldalunkról jön, akkor jó esetben minél többet. Tudja, hogy élő fűszernövényekkel foglalkozunk, hogy értünk a gasztronómiához, és hogy hol találhat meg minket. Ennyit biztosan.

Mivel szembesül, amikor megérkezik az oldalra?

A legjobb az lenne, ha az arcunkkal, és a cégünk pontos meghatározásával. Mivel foglalkozunk, mit adunk, kiknek. Ahogy már korábban említettem, jó, ha ezek az infók az első pár másodpercben világossá válnak. De kell még valami plusz, ami meggyőzi Ilonát, hogy tovább keresgéljen.

Mit akar elérni? Milyen gombok vannak?

Esetünkben ez elég egyszerű, hiszen Ilona fűszernövényt akar a hétvégi ebédhez. Vagy mégsem ilyen egyszerű? Mert lehet, hogy csak ötletet gyűjt? Vagy csak meg akar bizonyosodni arról, hogy a mi fűszernövényeink nem fognak két nap után a kukában landolni, mint a boltban kapható vackok? Nos, ez pontosan három cél, három út. Az első esetén kell legyen elérhető közelségben egy „Növényeink” gomb. A másodiknál egy „Inspiráció” vagy „Receptek” gombot érdemes elhelyezni az oldalon. A harmadik célhoz érdemes a blogra terelni a Ilonát. Mindhárom lehetőség előfordulhat, ezért a főoldalt úgy kell alakítani, hogy bármerre kanyarodik is a felhasználó, mindig könnyen és gyorsan megtalálja az útját.

Milyen úton megy végig mire vásárló lesz belőle?

Ez már csak az utolsó simítás. Gondoljuk végig a felhasználó útját, milyen pontokat érint az oldalunkon, milyen információkkal gazdagodik, és végül mi fogja meggyőzni.

Rántsuk le a leplet!

Na de jöjjön a fekete leves, lássuk mi a képlet az én honlapom esetében, mert tulajdonképpen ezt a példát ígértem a WS résztvevőinek! :)

Honnan érkezik a látogató? – Mivel nem építem olyan szorgosan a blogomat, így majdnem biztos, hogy a FB-oldalamról, amit ő követ. Ő nem csak ő, hanem mondjuk Gergő. Gergő régóta szeretne fejlődni az írás terén, marketinges pozícióban dolgozik egy egészségcentrumban, ahol az ő dolga a Facebook oldal kezelése. Ebből adódik, hogy Gergőt érdekli a Facebook szövegírás és stratégia workshopom.

Mit tud eddig? – Ha alkalmanként nézte az oldalamat, akkor tudja, hogy már jó ideje tartok workshopokat, azt is tudja, hogy milyen szolgáltatásaim vannak, és tudja, hogy a szövegírás mellett újságíróként dolgozom. Tehát nem a hagyományos marketing szemléletű szövegírást várja tőlem, hanem valami mást.

Mivel szembesül az oldalon? – Mivel Gergő a FB szövegírás WS iránt érdeklődik, ezért az eseménynél a jelentkezési linkre kattint. A link rögtön a workshop aloldalára dobja, ahol szembesül még egy-két plusz infóval, és azzal, hogy szép, letisztult az oldalam (hála Korpai Daninak). Ebből megtudja, hogy az egyszerűséget kedvelem.

Mit akar elérni? Milyen gombok vannak? – Felteszem, jelentkezni szeretne, és rákattint a jelentkezés gombra. Ez a legszerencsésebb és legtisztább eset. Ezután kap egy pár kérdéses kérdőívet, én pedig visszaigazolom a jelentkezést. Ha nem kattint, akkor még kalandozik az oldalon, ami nem baj, csak mindenképp találjon vissza.

Milyen úton megy végig? – Olvassa a bejegyzéseimet Facebookon, megbizonyosodik arról, hogy értek ahhoz, amiről beszélek. Az események között kiválasztja azt, ami neki kell, és rákattint a linkre. A linken még többet megtud a workshopról, rólam, arról, hogy mit tanítok, és, hogy nekem mi a fontos. Végül jelentkezik.

Remélem hasznosnak találtátok ezt a bejegyzést, zárásként íme egy infografika is a témában! Jó honlapszövegírást mindenkinek!

Kapcsolat

Szívesen dolgoznál velem?

Írj nekem, ha úgy gondolod, hogy a segítségedre lehetek, és találjuk ki együtt, milyen legyen a vállalkozásodhoz legjobban passzoló webszöveg, blog, vagy Facebook-oldal!

Kedves Marcsi!

vagyok, és azért kereslek, hogy a segítségedet kérjem a/az:   terén.

Várom mihamarabbi válaszodat a email címen, vagy a 06/    telefonszámon.

Szép napot!